Quote Originally Posted by SoulSurround
Bij methode 3 hebben ze het over een Stoeffer kaart; heeft u die voor uw test gebruikt?
Jeroen,
Ik heb de test gedaan zoals beschreven met de Stouffer Stepwedge met 31 steps van 0.1. (Zie hier de site: http://www.stouffer.net/Photo.htm#Tr...n%20Projection ) Op zowel 120 als 4x5". De testopnamen voor de verschillende ontwikkeltijden heb ik gemaakt door deze stepwedge op een dialichtbak te monteren en de totale omgeving zowel rondom de dia als in de opnamekamer geheel te verdonkeren. In feite zie je alleen licht door de stepwedge komen en daarvoor plaats je de camera. Als je een lichtbak van TL gebruikt dan wel eerst de lampen minstens een kwartier laten branden. Pas daarna zijn ze stabiel. Denk aan TL met 5000 5500 K. Meet op de gemiddeld grijs steps dus rond step 15 - 16 het liefst met spotmeting 1. Als ik nu de resultaten bekijk van de 'live' opnamen die ik na deze intestsessie heb gemaakt dan bezit ik de totale toonschaal. Ook in het geval je niet specifiek het zonesysteem wilt toepassen maar een gemiddelde meting neemt kom je hiermee uitstekend uit de voeten.
Het lijkt omslachtig, deze aanpak, maar uiteindelijk win je ontzettend veel terug in materiaal en tijd. Heb voordat ik voor deze aanpak koos ook allerlei andere tests, al dan niet hap snap, gedaan maar telkens zat ik ernaast of was de reproduceerbaarheid ervan niet constant. Dan ga je dwalen en leidt tot oeverloze opname- en ontwikkelsessies zonder resultaat. De WBM methode heeft me in totaal niet meer dan 2 halve dagen gekost. Dus in n weekend makkelijk te doen. Je ziet, ik spreek uit ervaring. Daarnaast kreeg ik verschillende adviezen over ontwikkelaars (o.a. AM74 en Rodinal. De eerste heeft voor rotatie veel te korte ontwikkeltijden, zelfs bij verdunning 1+15. Gevolg is ongelijke ontwikkeling dus strepen e.d.. De tweede heeft de nare eigenschap om in rotatie de hoge lichten veel te contrastrijk te maken, loopt helemaal dicht) die totaal niet geschikt waren en zijn voor ontwikkeling op de Jobo (dus rotatie) laat staan voor toepassing van het zonesysteem. Kennelijk was de drang om het prutje te verkopen belangrijker dan eerst eens te luisteren naar de problematiek die ik had met het ontwikkelen.
Overigens tutoyeren is toegestaan op APUG. Succes.