Ben ooit begonnen met een vergroter met daarin een dubbele condenser, en heb op gegeven moment een opaalschijf uit een andere vergroter gehaald en deze op maat gemaakt zo dat deze paste in het laatje waarin mijn contrastfilters konden worden geschoven.
De rede voor deze aanpassing werd ingegeven door het feit dat ik vooral mijn portret afdrukken aan de harde kant vond. Het resultaat was inderdaad een wat zachtere afdruk, moet er wel bij vermelden dat ik ook mijn ontwikkeltijden van het negatief heb aangepast.

Werk nu met een andere vergroter, (kleurenvergroter met lichtmengbox waarin een melkglas zit) maar het wil een enkele keer nog wel voorkomen dat ik mijn eerste vergroter van zolder haal. Om net dat laatste beetje scherpte uit een negatief te halen.
Dus wat mij betref is er wel degelijk een verschil tussen deze twee type vergroters.
Merk wel dat door de ervaring die je langzaam maar zeker opdoet, je wat makelijker omgaat met het aanpassen van ontwikkeltijden en mengverhouding van ontwikkelaar en water.(doet altijd alles bij 20 graden)
En zodoende het negatief wat beter kan sturen, en het steeds minder voorkomt dat ik mijn eerste vergroter van zolder hoef te halen.