Quote Originally Posted by Merlin
Niet helemaal waar; er bestaan CMOS chips en CCD's, maar dat zijn details. Ik denk dat hetzelfde verschil in kleinbeeld en LF gezien wordt in de digitale fotografie:
Je hebt de intu´tieve rits-rats-klik simpele camera met een heel klein sensortje voor opa of oma. Aan de andere kant is er een 22MP Mamiya en er zijn digitale achterwanden voor MF en LF. Daarmaa kan je gigantisch grootte kwalitatief zeer goede bestanden maken, wat je ook in de studio en vanaf statief doet, net als MF en LF.
Volgens mij doet het gereedschap er niet zo toe. Het resultaat echter wel. En de houdbaarheid. Daarom ben ik nog niet over op digitaal...
Ik ken de fotografie zowel als amateur, als wetenschapper. Als wetenschapper ben ik al heel lang bekend met de digitale fotografie. Zoals bij alles zijn er voor en nadelen. Ik zet ( in de wetenschap) analoog dan wel digitaal in, afhankelijk van de situatie. In de APUG houdt men zich in het algemeen bezig met picturale fotografie. In de digitale picturale fotografie zijn op het moment zoveel beperkingen, dat de digitale fotografie eenvoudig afvalt. Maar er is nog wat anders; als in de toekomst de digitale technologie kwalitatief op het peil van de analoge fotografie zou zitten, dan zit je toch steeds met een (1)detector. Dit leidt tot een monotonie, die in de analoog fotografie niet te bekennen is als een gevolg van de veelheid aan films, ontwikkelaars e.d.

Jed