Quote Originally Posted by fred
Dat doen we bvb maandelijks op de academie: classicaal eigen beelden bespreking met en door de medestudenten.

Dat kan je ook (gedeeltelijk) doen door middel van een website en deze te presenteren aan de niet fotografen-medemensen .
En het komt steeds op hetzelfde neer: "Een beeld (van een ander) wordt in de context van je eigen ik beoordeeld".

De beoordeling van een beeld zegt meer over diegene die de beoordeling geeft dan over het beeld zelf.

Anderzijds (als we kookten voor een groep mensen én om ons mogelijke misbaksels te vergoeilijken) zegden we steeds: "Wat den boer niet kent, vreet hem niet..." .

Overschat ook de functie van fotografie niet: voor 99% heeft het slechts een kapstok functie: "Hé, sta "ik" op die foto??? Intéressant zeggg... Wanneer was dat? Ach ja toen..." enz, enz

mvrgr
Fred
Nog een tweede reactie: Het is ook mijn ervaring dat in een groep van fotografen ( of mensen die daar dicht bijstaan) fotos beoordeeld worden, veelal meer gezegd kan worden over de persoon dan over de foto. Vaak worden stokpaardjes bereden. In Nederland wordt in bepaalde academies dit euvel bestreden door het vak 'kunstbeschouwing', hoe kijk ik naar kunst, in te voeren.
Als je nu contact hebt met het 'publiek', dan heb je niet met dit euvel te doen.

Jed