Quote Originally Posted by n_mercenier
Ik vroeg me af uit welke dingen jullie inspiratie haalden voor jullie fotografie. Natuurlijk kunnen we denken aan favoriete fotografen, maar dit ligt te veel voor de hand. Wat zijn de indrukken, uit het leven, of uit de andere kunsten, die jullie foto's be´nvloeden of 'bevruchten'.

Ikzelf denk bvb aan de schilderijen van Edward Hopper, de muziek van Ry Coorder in de film Paris-Texas of de 3de symfonie van H. Gorecki. Maar ook de kortverhalen van Raymond Carver, enz...

En jullie?

Groeten,
Nicolas
WAAR HALEN JULLIE JE INSPIRATIE VANDAAN

Ik haal mijn inspiratie uit het licht in de wereld om mij heen. Triviaal zul je denken, omdat de schilders en fotografen dat al zo lang deden. Toch is dit niet zo triviaal, omdat deze inspiratie na ca 1950 Ó 1960 met de opkomst van de pop-art in het vergeetboek is geraakt. De pop-art heeft het niet zo goed gedaan en de belangstelling voor het licht is sinds 1990 weer terug. In de fotografie zijn daarop ( in de VS) filmontwikkelaars samengesteld, die het licht met de moderne fotografische middelen goed weergeven. Ikzelf heb daar de laatste jaren ook een steentje aan bijgedragen. Maar omdat dit onderwerp ( binnen een andere thread) al eerder aan de orde is geweest en we de resultaten binnenkort zullen bekijken, ga ik daar nu niet nader op in. Ik zal hier op de toepassing ingaan.
De schilders gingen de laatste eeuwen naar gebieden met 'inspirerend licht'. Ik ben de afgelopen jaren hun weg gevolgd en heb mij door het licht op deze plaatsen laten inspireren. In juni 2004 ben ik naar Sorrento (It) geweest. Beroemd om zijn subtiele licht. In de tweede helft van deze reis, ben ik, net als de schilders vroeger, naar de Apenijnen (Umbria) geweest. Magistrale wolkenluchten!
In de herfst van 2004 ben ik naar de Provence, tussen Arles en Aix-P. , geweest, het land van van Gogh en Cezanne, beiden 'painters of light'. Hier wordt het licht bepaald door de diffuserende werking van het stof van de mistral.
In het voorjaar van 2005 (mei) ben ik naar Corwall en Oxfordshire (UK) geweest. Speciaal Cornwall is beroemd om zijn licht en ook het land van 'painters of light'.
Onlangs, in september/oktober ben ik naar het Lago Maggiore (It) geweest. Ook geweldig licht, doch niet bij uitstek het gebied waar schilders vroeger heengingen. Maar nu, met de luchtverontreiniging vanuit de Milaan streek krijg je daar bijzonder licht.
De oude meesters en het Hollands licht zijn synoniem. Het huidige licht in Nederland is niet zo als vroeger ( luchtverontreiniging); maar wel bijzonder voor de fotografie.
En dan zeg ik: is er iets interessanter dan het licht om je door te laten inspireren?

Jed