Wat is dat leuk zeg alle aandacht besteden aan je foto's en na een tijdje prachtige afdrukken hebben op kentmere 18 X 24 papier. Het vergroten heeft ook effect op de manier hoe ik fotografeer merk ik nu meer en meer.

Maar goed, een aantal dingen waar ik mee zit, misschien kunnen jullie mij helpen.

- Stof, ik laat mn rolletjes bij de hema ontwikkelen, ik weet niet of het aan hun ligt maar ze barsten van de stofdeeltjes. Ik heb een anti statisch doekje en zo'n bus met lucht....hoe krijgen jullie het negatief goed schoon?

-Workflow, ik heb mn vergroter op mijn bureau gezet en de ontwikkelbakken op de planken van een kast rechts van me. Op het moment dat ik het belichte papier in de ontwikkelaar doe, kan ik dan al weer opnieuw een nieuwe negatief gaan vergroten?. Nu wacht ik netjes 2 min...45 sec en pas als hij in de fixeer ligt ga ik verder...kan dit sneller?

- Spoelen, hoe lang kan het papier in het water spoelen?

- Belichtingstijd, meestal gebruik ik f11 en hij is al belicht in 4,5 sec. Doordrukken ed is echt lastig zo...is dit normaal? (focomat 1c met focotar lens)

- Met de focomat krijg je zo'n mooi zwart randje om je foto...maar bij sommige negatieven lukt het maar niet. Zwarte rand te dik aan de ene kant en helemaal afwezig aan bvb de andere kant..tips?

Alvast bedankt, zou geweldig zijn als jullie wat oplossingen kunnen geven.

Groet,

Jeroen