- Stof, ik laat mn rolletjes bij de hema ontwikkelen.
# Zelf ontwikkelen en een blaasbalgje gebruiken voor stofjes... perslucht werkt voor mij niet omdat er soms wat "vloeibare lucht" mee de spuitmond uitkomt.

- Kan dit sneller?
# Papier is pas ongevoelig voor licht als het gefixeerd is, dus nee dat kan officieel niet... al is het licht van een vergroter zeker als ie verder weg staat niet. Maar relax man... als je snelheid wil, koop dan een digitale camera ;-). Ik zie je nog niet het volgende negatief uitzoeken (in 't donker), stofvrij maken, goed positioneren, etc, in 2.45 minuten.

- Hoe lang kan het papier in het water spoelen?
# PE hoeft niet lang gespoeld te worden; een goede bekende van me laat het wel eens dagen in een bak water liggen en - hoewel het de randen niet ten goede komt - gaat het wel.

- Belichtingstijd, meestal gebruik ik f11 en hij is al belicht in 4,5 sec. Doordrukken ed is echt lastig zo...is dit normaal? (focomat 1c met focotar lens)
# Kentmere is erg gevoelig voor licht (320 ASA)... ik heb hetzelfde probleem als ik wat kleinere afdrukken maak. Mijn oplossing: ND-filter voor op het vergrotingsobjectief gekocht.

- Met de focomat krijg je zo'n mooi zwart randje om je foto...maar bij sommige negatieven lukt het maar niet. Zwarte rand te dik aan de ene kant en helemaal afwezig aan bvb de andere kant..tips?
# Ik ken de focomat V35 alleen... daar is het een kwestie van het negatief goed in het midden leggen...

Gegroet,
Jeroen G[/QUOTE]