Quote Originally Posted by PieterB
Dit wijkt toch wel wat af van wat LesMcLean beschrijft...
(die zegt bvb voor hoog contrast overbelichten en iets minder ontwikkelen...)
Een advies van mijn kant is; hou je bij een methode en ga daar mee door en haal vooral niet alles door elkaar. Voordat je het weet ben je volkomen de weg kwijt.
Als laatste creer een situatie waarbij je zorgt dat alle variabelen exact reproduceerbaar zijn. Zoals daar zijn contrastomvang tijdens de opname, vooral geen storend en invallend licht op lens en onderwerp. Meet heel precies je diafragma en belichtingstijd, 1/3 diafragma stop verschil en de hele test kan een ander beeld geven. Zelf ga ik zover dat ik bij iedere run gebruik maakt van hetzelfde diafragma en sluitertijd. Zover de opnamekant. Ditzelfde geldt voor het ontwikkelproces. Meet bijvoorbeeld de temp. van de ontwikkelaar als je hem ingiet en als je deze er weer uit laat lopen. In principe moet daar na elke run ook geen verschil zitten. Dat wil niet zeggen dat temp. in hetzelfde moet zijn als temp. uit maar de afwijking moet wel telkens hetzelfde zijn. Dus niet de ene keer temp. uit op 19.8C en de volgende op 19.0C.
Kortom het is hl nauwkeurig werk van begin tot eind om een zo betrouwbaar mogelijk resultaat te krijgen.
Mijn keuze zou vallen op WBM en welke methode je gebruikt hangt sterk af van de middelen die je ter beschikking hebt.