Quote Originally Posted by PieterB
Daarnet eens gekeken naar de eerste, manuele split-grade afdrukjes van gisteren die droog zijn. Prachtige techniek.
Ik vraag me eigenlijk nog af waarom ik die andere contrastfilters nog liggen heb... (grapje)

Voorlopig nog geen doordrukken en tegenhouden geprobeerd, dat lijkt me namelijk wat moeilijker, met het contrast...
Multicontrast papier bevat twee emulsies, eentje met een harde en eentje met een zachte gradatie.

Met splitgrade spreek je de twee emulsies afzonderlijk aan, de verhouding (in tijd) tussen beide belichtingen bepaald het contrast, de totale duur van de belichtingen de overall dichtheid van de afdruk.

Je kan dit echter ook met 1 belichting door het filter van gradatie x te gebruiken, dit filter zorgt namelijk voor de verhouding in het aanspreken van de zachte en harde emulsie zodat gradatie x ontstaat. De overall dichtheid wordt nu steeds bepaald door de totale duur van de belichting.

Met splitgrade kun je wel afstappen van de vaste stappen van de filters en dus ipv in stappen van 1/2 gradaties er ook tussenin gaan zitten, je kunt dus nog beter fine-tunen.

Met splitgrade kun je geen 'wonderlijke' eigenschappen aan de emulsie ontlokken zoals beter doortekende highlights of meer contrast in de schaduwpartijen tov de enkele belichting.

Variabel contrast papier stelt je wel in staat om door te drukken en een andere gradatie te gebruiken, dit is dus niet zozeer een profijt van splitgrade belichten maar van het feit dat er twee emulsies in VC papier zit.