Quote Originally Posted by SoulSurround
Is het ook mogelijk dat ik mijn opnamen, bijvoorbeeld van de persoon met kat, vooraf maak? Het is voor mij een stuk makkelijker leren als ik een onderwerp heb dat me aanspreekt... landschappen "doen 't voor mij gewoon niet".

Als u op APUG een soort van checklist zet van wat ik wel en niet moet doen (bijvoorbeeld dus de sluitertijd constant houden) dan kan ik daar rekening mee houden, zodat de resultaten bruikbaar zijn.

Ik heb geen 4x5 vergroter, en zoals ik al aangaf wil ik eigenlijk weinig tijd steken in het afdrukken van onderwerpen waar ik geen band mee heb. Dus wat mij betreft hoef ik geen negatieven te ontvangen, maar anderen mogen mijn negatieven overigens wel gebruiken als ze dat zouden willen. Zelf wilde ik twee rolfilmen met hetzelfde onderwerp op dezelfde manier volschieten... de 1 gaat in D76 (mijn huidige ontwikkelaar) en de andere hopelijk in pyrogallol.
Je moet je onder een landschap in een testsituatie geen 'landschap' voorstellen, maar beeld waar fijne details zowel grote vormen aanwezig zijn. Bij de Kodak test met portret en kat praten we over een beeld met fijne details (texture vacht van de kat) en middelgrote vormen ( gelaatsuitdrukking). Dus in dit geval moet je een landschap niet als een landschap zien.

Ik denk er niet over om op mijn Linhof 4x5" opnamen te maken. Ik maak test opnamen op 120 rolfilm. En Daan kan mijn rolfilmcassette lenen. Je hebt dus geen 4x5" vergroter nodig. Het is echter mogelijk dat iemand een 4x5" camera heeft, waar geen rolfilmcassette op past. Verder maak ik onder testomstandigheden altijd meer opnamen, die niet direct ontwikkeld worden. Als het in de workshop aan tijd ontbreekt om bijv. een D 76 serie te draaien, dan doe je dat thuis met de extra testopnamen, en de resultaten worden op een kroegmeeting besproken. Zo kan ieder het testen aan eigen wensen aanpassen. Er zijn zoveel wensen als er mensen zijn.

Als je van te voren wat wil inoefenen en belichte films in de HD ontwikkelaar op de workshop wil ontwikkelen is lijkt mij OK. Het is de test optie dat ontwikkelaars worden vergeleken. Harry had echter voorgesteld om de kwaliteit van objectieven in de test te betrekken en dan loopt de test anders. Ik meende echter dat jij ook zeer in (oude) objectieven bent geinteresserd. En dan is het voorstel van Harry een interessante benadering.

Jed