Beste Geert,
Laat ik voorop stellen dat het niet mijn bedoeling is geweest om je op energerlei wijze te kwetsen. Als het zodanig is overgekomen, dan bied ik je daarvoor mijn excuses aan. Mijn insteek om naar foto's te kijken, zowel mijn eigen als van anderen, is mij in eerste instantie afvragen wat heeft de maker ermee bedoeld en wat wil hij mij laten zien. Als het dan fraaie plaatjes zijn dan zij het zo, maar als er iets in de foto is dat mijn bijzondere aandacht trekt dan kijk ik er langer naar en ga de foto interessant vinden. Als dat niet het geval is dan kan de foto op zich technisch prima zijn maar daar houdt het voor mij dan ook op. Kunst in al zijn vormen is emotie. Hoe meer emotie een beeld oproept hoe beter de discussie op gang komt en uiteindelijk steken we er allemaal wat van op. Ik denk dat het ook geen zin heeft, indien iemand zijn werk plaatst, dat we dan met z'n allen om de hete brei heen draaien. Eigenlijk zouden we eens een tentoonstelling moeten houden waarbij bij elke foto of kunstobject een microfoontje hangt die registreert wat de kijkers te zeggen hebben over de beelden. De commentaren zullen heel sterk uiteenlopen.
Als laatste kan ik je zeggen dat ik de foto's die ik maak alleen door mezelf mooi gevonden hoeven te worden. Wat anderen er van vinden is niet zo belangrijk voor mij hetgeen niet wegneemt dat ik er wel naar wil luisteren. Natuurlijk is het leuker als iederen je werk prachtig vindt. Gekker nog het komt ook voor dat ik nadat het bezonken is ga kijken of dat commentaar hout snijdt en na de uitwerking ervan mijn foto inderdaad zal verbeteren. Zoniet dan blijft alles bij het oude en dan vind ik hem allèèn mooi. Prima toch!!!