Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
Wil dat zeggen dat het niet gaat werken met daglicht? Want - waar mogelijk - probeer ik zoveel mogelijk met het aanwezige licht te werken. Als ik puur met flitslicht zou werken dan zou ik de camera niet overwegen... het verhaal van trillingen i.v.m. de sluiter wordt dan namelijk een stuk minder waard (omdat de flits het beeld dan toch wel bevriest).

Mijn argumenten zouden zijn:
+ Minder trilling t.o.v. mijn huidige SL66
+ Zicht op het model tijdens het maken van de opname

O ja, Jet... je wees erop dat veel achterwanden van rolfilm destijds dusdanig slecht waren gemaakt dat een deel van de scherpte verloren ging. Geldt dat ook voor dit type camera?
Met de tele xenar van 40 jaar terug heb ik nooit met natuurlijk licht gewerkt. Het was een echt studioportret lens. Ik kan uiteraard niet zeggen wat de nieuwe lens van Rollei in petto heeft. Je moet het uitproberen. Mijn gevoel zegt echter dat Schneider de zeer succesvolle tele xenar op een modern voetstuk hebben gezet ( coating). Voor portretten met natuurlijk licht was ik meer op Tessar achtige typen uit. Deze oude objectieven deden meer recht aan een toch wat meer repportage achtige vertolking. Je begrijpt dat hier veel gevoelsmatige factoren een rol spelen.

Jed