Quote Originally Posted by fred View Post
Prachtige info Jed.
En wat mij betreft hoeft er niet veel discussie rond... (lol).

Misschien een bevestiging...
In het bekijken van een beeld wordt je aandacht ten lange leste aangetrokken, "gericht" naar de lichte partijen.

(Voor sommige beelden geldt: )
Je blik dringt het beeld binnen langs één of andere heldere partij...dwarrelt verder naar andere lichten om dan weer verder met één of andere lichtpartij het beeld te verlaten.

Als de weg die je "aandacht" aflegt in een vloeiende s-beweging gebeurt wordt dat als heel aangenaam ervaren.

Soms kunnen die lichte (sterk overbelichte) partijen het hele beeld ook stuk maken! Soms wordt dit gebruikt aan eigen stijl (zie de beelden van Johan Jacobs in de DSM). Sommige spelen met tegenhouden en doordrukken om juist die licht donker waar je het over hebt maximaal "uit te buiten" , zie het werk van Stephan Vanfleteren.

Bij een blijvend beeld zitten de lichten "goed".

Je beschouwing is ook een bevestiging dat de zwart-wit (monochrome) fotografie er "voor altijd" zal zijn.

Vele [modern , marketing opgedrongen, werkende ] fotografen zie je ook regelmatig hun kleurbeelden omtunen naar monochrome beelden (met dikwijls een méérwaarde).

Ivm een voordracht over het werk van Carl De Keyzer heb ik eens testje uitgevoerd: zijn recentere kleur werk omgezet naar zwart-wit, met de vraag van " welk beeld spreekt je het meest aan?".

Interessant om eens uit te voeren met het werk van één van je favoriete fotografen.

Ik moet trouwens straks dringend naar zijn (Carl De Keyzer)overzichtstentoonstelling gaan kijken.

Dus hier nog méér dan ooit: kleur is ballast, zwart-wit de essentie!

Fred, je zegt: de lichte partijen sturen je over het beeld. Absoluut juist. Ik kwam eens in aanraking met een fotograaf, die getrouwd is met een japanse. En hij kwam vaak in japan. En wat zie je dan: de zwarten zijn belangrijk! Sakkerloot hoe zit dat!! En kijk je dan bij de olieverfschilders: daar is de behandeling van de zwarten ( de zogenaamde zwart compressie) de handtekening van de schilder. En dat zal ongetwijfeld zijn wat de japanners bedoelen. Zijn wij als westerlingen alleen geintrigeerd wat ons in eerste instantie stuurt, de hogelichten? Is het het gevolg van een snelle maatschappij?

Jed