• 11-12-2006 02:07 PM #0
    Breunes
    Breunes is offline
    Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Het licht wordt door de staafjes in ons oog opgevangen en gaat naar het lange termijn geheugen, terwijl kleur door de kegeltjes wordt verwerkt en naar het korte termijn geheugen.
    Een leuke discussie ontstaat hier, maar de hamvraag is natuurlijk in hoeverre bovenstaande quote op waarheid berust. Bij mijn weten gaat de visuele informatie van het netvlies naar de visuele cortex, welke ongeveer in het achterhoofd gelegen is. Daar zijn verschillende delen die ieder weer op een andere wijze informatie verwerken. Bv een gebied voor patronen, beweging, kleur, etc. Dit is in de evolutie ontstaan, denk maar aan dieren die stilstaande objecten nauwelijks waarnemen.De staafjes nemen langzamer licht op, maar kunnnen het wel opslaan. Wanneer je een zwart en en wit vlak naast elkaar zet, veroorzaakt de scheiding de meeste activiteit in het netvlies (zoals de algoritme bij chips)
    Na de verwerking van de informatie worden natuurlijk andere delen van de hersenen gestimuleerd.
    Staafjes registreren licht en donker en zijn verhoogd gevoelig voor blauw. De kegeltjes registreren kleuren en doordat ze sneller zijn en in het centrale deel van het netvlies liggen dienen evolutionair voor voedsel verwerving, partner keuze, vechten, etc. Wanneer je niet meer alert hoeft te zien, kunnen de staafjes het werk overnemen.
    Ws is het zo dat zwart/wit beelden zeker boij de ouderen onder ons gedeeltes in het geheugen activeren, waar goede en vertrouwde herinneringen aan zitten. Het gebruik van z/w in reclame appeleert ook aan de gevoelens, vertouwd, betrouwbaar, vanous, degelijk.
    Ik fotografeer in z/w omdat ik kleur te moeilijk vind
    Ben
    Last edited by argentic; 11-21-2006 at 05:57 PM. Click to view previous post history.
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)
    Advanced reply Adv Reply   Reply With Quote Reply With Quote