[
Ergo als de plaat er, voor de maker goed uit komt, is er niets mis met zijn techniek. Ook al rijd hij er, bij wijze van spreken, met zijn auto over heen. Daarnaast blijft 't natuurlijk leuk om bij elkaar in de keuken te kijken en te leren.[/QUOTE]

De techniek is middel, geen doel. Vroeger werd de techniek weergegeven in manuals. Het belangrijste manual is dat van Kodak met de wat misleidende titel 'Professional Black and White films 1st printing 1976'. Ik werk mat de 2nd printing. Het zone systeem kun je volgens mij alleen in combinatie met dit basis werk toepassen en begrijpen. Helaas is de basis, de Kodak bijbel, in de vergetelheid geraakt. De communicatiemogelijkheden binnen de APUG lijken mij een goed medium om de grondbeginselen weer op te frissen en aan te passen aan de huidige technologie.

In de bijbel van Kodak kun je zien dat fotografische zwart-wit techniek afgestemd is op ruim 7 stops contrastomvang, de normale contrastomvang ( witte wolken-diepe schaduw). Er wordt verder op het effect van condensor en diffussievergroten, de flare van de lenzen, compressie en contractie ingegaan. Volgens mij is de huidige 5 stops ontstaan als het gevolg van het gemis aan inzicht hoe een an ander te controleren is. En ik praat hier over niet-nivellerende ontwikkelaars! Door nivellerende ontwikkelaars te gebruiken, kun je het nog veel verder schoppen. Dat heb ik willen demonstreren met de drukken, die ik in Ravenswaay, Veghel en Arnhem heb laten zien.

Jed