Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
tot vorig jaar heb ik veel gebruik gemaakt van rodinal.
wat ik gelezen heb in diverse boeken en gehoord heb van een rodinal verslaafde, is dat je deze niet verder dan 1 stop kunt pushen.
Daarom zijn de resultaten natuurlijk bedroevend.

Nu ik wat met pyrocat HD heb geexperimenteerd wil ik deze gaan testen met het doel op een scene van >5 stops goed te kunnen weergeven als tegenbewijs. Echter dan mot wel de zon eens doorkomen... Want dat weer van afgelopen 2 weken... was precies een omvang van 5 stops...

Daarom zou ik een procedure willen hebben, waarmee ik deze test kan doorvoeren. Wat is dus de beste methode om hieraan te proeven..
Laten we van het testen met Rodinal uitgaan.
De contrastomvang onder normale omstandigheden is 1:160, of ongeveer 7,2 stops.
Zet je belichtingsmeter op een ISO waarde, die 2x de opgegeven waarde is, dus bij een 100 ISO film zet je de meter op 50 ISO. Je zoekt een mooie testplek op met hemel en waar bomen of zo een diepe schadus kunnen veroorzaken. Je wacht een dag met witte cumuluswolken en zon af en maakt een testfilm met meerdere opnamen en belicht zodanig dat de witte wolken op 2,3 stops zitten.
De testfilm wordt in een aantal delen geknipt en met verschillende tijden in de Rodinal ontwikkeld.
Met een diffusievergroter en een behoorlijke vergrootlens moet de densiteit van de witte wolken op 1,05 uitkomen. Als je geen densitometer hebt, leg je het negatief op een krant en dan moeten de letters door het zwart van wolk net leesbaar zijn. (Voor een condensorvergroter liggen de waarden wat anders).
O.K. nu heb je de procedure om standaard 7 stops te bestrijken. Het verdere pushen zullen we maar in een ander verhaal zetten.

Jed