Quote Originally Posted by Fotohuis View Post
PS. Sorry voor de onderbreking waar Jed een poging doet anderen uitleg te geven over een essentieël en soms lastig stuk in de z/w fotografie. Jammer dat dit niet altijd even gewaardeerd wordt.
Allen,

Ik denk niet dat daar het probleem ligt, eerder bij het hoofdlettergebruik van Jed, dat op het www als schreeuwen of roepen wordt geïnterpreteerd.
Mij viel het ook steeds weer op maar ik heb het genegeerd tot wanneer ik Jed in het echte leven heb ontmoet. Hij is een zeer zacht en beminnelijk persoon die daarmee enkel wat nadruk wil leggen.

Soit, tot daar de storingen zeker?

Jed,

schrijf gerust voort, voor sommigen is het een opfrissing, voor anderen nieuwe leerstof maar we weten hier allemaal dat het woord van 1 man niet heilig is. Wat we ervan oppikken, dat beslissen we uiteindelijk zelf.
Ik leer nog altijd bij...

Gary,

de testmethode die je aanhaalt, is één van de meest interessante manieren om zonder het gebruik van een densiteitsmeter je hele proces te gaan afstemmen, op basis van je eigen film-ontwikkelmethode, bijna uitsluitend met aanpassing van de relatieve filmsnelheid.
Een uitgebreide uitleg van het procédé, vinden jullie hier:
Lloyd Erlick / Technical / The Ultimate Monochrome Print

P.S.: Lees daar ook het artikel over single tray processing...

Groeten,
Geert