Quote Originally Posted by fred View Post
Feit is als ik moet antwoorden op de vraag: "Welke goede foto's kan je je nu herinneren?"...
ik alleen zwart-wit beelden kan opsommen... haast nooit kleurbeelden!
Dat is precies wat Jed zegt, het werkt meer op het lange termijn geheugen. Maar het is niet zo dat onder de grote namen van fotografen alleen de oude z/w meesters (Adams, Cartier-Bresson, etc) zijn te vinden. Hedendaagse kleurenfotografen (Rineke Dijkstra, Anton Corbijn, etc.) zijn even veel zo niet meer geliefd.
Ik denk dan ook dat z/w met tijdloos wordt geassocieerd en kleur met bij de tijd. Daarom is er altijd een markt voor beide stromingen.

Ik heb het al eens eerder geschreven, maar ik verbaas me er regelmatig over dat klassiek z/w fotowerk heel slecht gewaardeerd wordt. Dan heb ik het niet persÚ over mijn werk. Moderne kleurenbeelden worden door mensen in mijn omgeving veel meer aandacht gegeven, terwijl ze meestal niet reroduceerbaar zijn en met weinig techniek tot stand zijn gekomen.

Qua techniek heb je als fotograaf zowel voor kleur als z/w veel nodig. Bij moderne kleurenbeelden kan je je onvermogen echter veel beter maskeren. Daarom vind je veel techneuten onder z/w werkers en intu´tieven onder kleurgebruikers. Daarom zal volgens mij z/w altijd minder als kunst worden bestempeld dan kleur. Voor het grote publiek is z/w beeldinhoudelijk veel beter te begrijpen dan kleur. En kunst is tegenwoordig onbegrijpelijk...