Kreeg reaktie van iemand dat de fp4+ een panchromaat is en dus minder gevoelig is voor rood licht. Met een orthopan film zoals de fuji across, zou dit effect minder moeten zijn volgens mij.[/QUOTE]

[QUOTE=Willie Jan;414786]Afgelopen week nog wat tests uitgevoerd omdat ik afwijkende resultaten verkreeg en het volgende vastgesteld.

pyrocat HD ontwikkeling 1:1:100 gedaan met een fp4+ film. Bij een ontwikkeling van 21 minuten, was de dekking nog steeds niet voldoende.

Wat blijkt. Ik heb de test gedaan bij kunstlicht (500 watt lampen). door een grijskaart te fotograferen incl. zwart en witte sportsok op kunstlicht en daglicht, bleek er een verschil te zijn in grijskaart densiteit van 0.10 (2/3 stop). Ze zijn beiden in dezelfde tank ontwikkelt.

Conclusie was dus dat een lichtmeter onder een lamp van 3300K anders reageert dan op daglicht van +/-5000K.

misschien voor jullie niet zo spannend, maar voor mij een oogopener...

Je vermeldt hier twee waarnemingen. Problemen met de pyrocat HD ontwikkeling en het feit dat een lichtmeter en film kleurgevoelig zijn. Dat er een kleur ( of spectrale) gevoeligheid is, is bekend.
De problemen met pyrocat HD kun je op internet terugvinden in allerlei ervaringen met deze ontwikkelaar. Sandy King, de ontwerper van deze ontwikkelaar, heeft vermoedelijk om die reden de nodige modificaties aangebracht. Persoonlijk ben ik niet met deze ontwikkelaar begonnen, omdat de receptuur mij niet zo bevalt.

Jed