Beste ScheMerel,

Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden ;-)

ik geloof dat het eerder 6x4,5cm is dat je bedoelt op 120 rolfilm.

De grenzen tussen de verschillende formaten zijn nogal algemeen geaccepteerd. Ik probeer een overzichtje te geven zonder de pretentie te hebben dat het volledig is...

Kleinbeeld:
24x35mm en het panoramische afgeleide.

(hiertussen zweeft ergens het nog bruikbare 4x4cm ook op 120 rolfilm)

Middenformaat:
6x4,5cm, 6x6cm (hét vierkante Hasselblad formaat), 6x7cm, 6x9cm, allen op 120 rolfilm. Wie weet vergeet ik een paar exotische varianten.

Verder heb je ook nog wat panoramische formaten op 120 rolfilm:
6x12cm, 6x17cm. Of we hier van midden- of grootformaat spreken, is mijzelf niet helemaal duidelijk.

Grootformaat:
Alles wat groter is dan 9x12cm en meer specifiek op vlakfilm. Iedere opname die je maakt, is op een individueel vel film.

Meest gebruikte zijn 9x12cm, 4x5 inch, 13x18cm, 5x7 inch, 18x24cm, 8x10 inch.
In Europa werd vooral het metrieke formaat gebruikt. In de Angelsaksische landen en overige zijn de imperiale maten meer gebruikelijk. Met de mundialisering is het metrieke formaat wat verdrukt geworden, in Duitsland zijn er echter nog veel liefhebbers.

Panoramische varianten zijn 4x10 inch en 5x12 inch, die winnen de laatste jaren duidelijk aan populariteit.

Nog groter, of Ultra Grootformaat:
Alles wat groter is dan 18x24cm of 8x10 inch, waaronder:
11x14 inch (daar pas het hoofd van een mens op schaal 1:1 in, als schilder interesseert dat je misschien wel), 16x20 inch, 20x24 inch, ... en een groot aantal panoramische formaten: 7x17 inch, 8x20 inch, 12x20 inch.

Achter dit ganse gebeuren met filmformaten schuilt een lange geschiedenis, misschien ken je die wel? Indien niet... vraag maar ;-)

Groeten,
G