Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
Ik wilde eerst de variabelen voor mijn studio omgeving bepalen.
Nu heb ik dus een tijd voor de pyro bij een omvang van 5 stops.
Volgende stap is dat ik een opname heb gemaakt van een scene met dezelfde (gewassen) sokken 3 stops naar links,3 stops naar rechts (dus 7 stops).
Vervolgen heb ik dit (fp4+ vlakfilm belicht as 64) op 1:1:150 ontwikkeld in de pyro met semi stand ontwikkeling op 22 minuten met 30 sec. kiep initieel en daarna 1x na 6 minuten, 1x na 12min en 1x na 18 min.
neg moet nog geprint worden maar ziet er op het eerste oog goed uit.
Ik denk dat hij nog iets langer ontwikkeld mag worden.
Als ik het goed begrijp wil je nu de condities vast stellen voor een grotere helderheidsomvang. Laten we zeggen 7,3 stops, een vrij gebruikelijke omvang in een wat zonniger deel van het jaar. Een paar dagen terug, toen het weer wat beter was heb ik dit gemeten tussen de doortekende diepe schaduwen en de reflectie op piepschuim ( bij gebrek aan wolken) in de zon.
Ik zou nu een aantal testopnamen maken met verschillende belichtingstijd en kijken bij welke belichting de schaduw-doortekening naar je zin is. De helderheid van deze schaduw partij ligt dan ergens op 7 stops van de helderheid van het piepschuim. Je moet dit globaal zien, want de helderheid in een doortekende schaduw wisselt van plek tot plek. Dit levert je een E.I op, waarbij de doortekende schaduw naar jouw wens doorkomt. In de hiervoor beschreven test ligt de densiteit van het piepschuim mogelijk nog niet optimaal ( zeg densiteit=1,20), maar dat regel je bij door de ontwikkeltijd aan te passen.

Jed