Quote Originally Posted by gary mulder View Post
ben even de draad kwijt, heb je nu voor een contrast omvang van 6 stop 21 ,18 of 15 min ontwikkeltijd ? teruglezend werd dat me niet duidelijk. Maar ga je nu voor een hoger contrast omvang langer ontwikkelen (22,5 min ) ?
gary,
ik heb de verdunning van 1:1:100 aangepast naar 1:1:150 waardoor ik de gevonden tijd van 15 minuten op 1:1:100 weer moet verlengen,

Daarnaast ben ik veel minder gaan kiepen, waardoor de ontwikkeling tevens wordt beinvloed en langere tijd is benodigd. probeer maar eens als je nog wat film strookjes hebt om te ontwikkelen met normaal kiepritme en dit te verdubbelen (om de 30 sec, andere film om de 15 sec). je zal zien dat een verhoogd kiepritme een harder negatief oplevert.

dit kan je dus gebruiken om je contrast nog te sturen.
Als je bv een grijze opname hebt (omvang 2 stops), kan je door meer te kiepen het contrast omhoog brengen.
als het contrast hoog is, kan je besluiten om minder te kiepen om het iets terug te brengen.

Het punt is dat kiepen veel invloed heeft op je negatief daar waar er veel licht op terecht is gekomen. Een donkere (schaduw) partij zal op je negatief niet veel wijzigen door veel of weinig kiepen.
Het mooie is dus dat namate er meer licht op het negatief is gevallen het kiepen meer invloed hierop heeft en je het dus kan gebruiken.