Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
Zoals Gary zegt, op de filters staat een verlengingsfactor. Deze factor is een soort gemiddelde verlengingsfactor. De vraag van Ruud had betrekking op de contrastomvang. Door de belichting te verlengen vang je automatisch verlies aan contrastomvang op ( belichten op de schaduwen ligt hier aan ten grondslag). De hoogste lichten ( bijv witte wolken) bevatten verhoudingsgewijs minder blauw licht dan de schaduwen. Het blauw in de schaduwen wordt veroorzaakt door het blauwe licht uit de hemel. Ik hoop dat deze dingen duidelijk overkomen. Aarzel niet om door te vragen.
Jouw idee om door het filter heen met een spotmeter op de schaduwen te meten is helemaal zo gek nog niet. Dat heb ik ook wel gedaan.

Jed
Hallo Jed,

De luminantieomvang zou bij gebruik van een oranjefilter van 5 naar 3 kunnen teruglopen vlgs de literatuur .
door door het filter te meten krijg je zoals je zegt een verlenging van je belichtingstijd en een correctie op de omvang van het contrast.
betekend dit dat je dan toch wel langer moet ontwikkelen dus richting 30 tot 50 procent meer ,om weer de ideale omvang te krijgen ? en daardoor brillante landschapsafdrukken.
het lijkt logisch maar je vind er niets over bij gebruik filters.
Zou je hier iets over willen zeggen.
In feite ga je natuurlijk niet langer belichten op het neg.maar een langere belichtingstijd toepassen,immers het filter houd licht tegen en dit dient gecorrigeerd te worden.
de gehele procedure dient denk ik dus in de gaten te worden gehouden .uitgaan van de eerste luminantie meting.
blijft mijn vraag ,als de contrastomvang zo ver terugloopt dan langer ontwikkelen.
Ben benieuwd naar je reactie.

Ruud.