Quote Originally Posted by paulmat
Hallo,
Ik heb wel eens gehoord dat kleurenfoto's onder genormeerd licht worden beoordeeld (vaste kleur, sterkte en afstand oa.). Bestaat zoiets voor zwartwit ook? Het blijft me frustreren dat een z/w-foto in het ene licht wel goed is maar in een ander licht weer net niet... Wie schijnt enig licht in mijn duisternis?

Groet, Paul.
Een algemene regel is dat je een afdruk beoordeelt met het licht waaronder het uiteindelijk getoond zal worden. Je drukt dus anders af wanneer hij in je huiskamer met gloeilampen of in een lichte hal met TL-buizen van een gemeentehuis komt hangen.

Ik hou mijn huiskamerlicht aan, wat een beetje normale sterkte heeft. Ik meet in mijn huiskamer overdag ongeveer LW 11 en 's avonds LW 9. Dus heb ik een gloeilamp in mijn doka met een dimmer die ik instel voor LW 9. Als de foto 's avonds goed overkomen, dan is dat meestal overdag ook zo.

En mocht mijn werk nog ooit naast dat van Ansel Adams gehangen worden (beetje onwaarschijnlijk) dan zou ik het lichter af moeten drukken. Want het licht in musea is over het algemeen donkerder.

Gilbert