Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
L.S.,

Op het internet kan ik weinig beelden vinden van portretten die gemaakt zijn met een Sonnar 250mm objectief. Omdat ik de achtergrond bij portretten "ten voeten uit" met een Sonnar 150mm vaak nog te duidelijk vind, zou ik graag zien hoe dit er met de 250mm variant uitziet.

Mocht er iemand zijn die met dit objectief opnamen van mensen heeft gemaakt (en deze digitaal voor handen heeft), dan zou ik graag een (voor)beeld ontvangen.

Alvast bedankt!
Ik heb bij mijn Rollei 6008, zowel een Sonnar 150 als een Sonnar 250. Als ik een ('nabij') portret [ een portret om het portret] neem zal ik dat altijd de Sonnar 150 nemen. Deze levert op middenformaat niet alleen een goede perspectiefwerking, maar ook geeft het een 'goede' scherptediepte. De Sonnar 150 is echter nog wel een objectief met wat afstandelijke beeldwerking voor portretwerk.
Portretfotografen werkten daarom graag met 150 mm portretlenzen op een technische camera met rolfilmcassette. Hier komen de optimale wensen van beoordelingspanels wat betreft portretwerk samen. Rollei komt dit jaar uit met een portretlens op een nieuw uit te brengen Rollei.
De Sonnar heb ik ingezet op straatportretten; situaties, waar het portret in een grotere omgeving wordt opgenomen. Ik heb echter wel ervaren, dat technische problemen als stabiliteit van de camera de nodige beperkingen opleggen. Je moet namelijk wel flink diafragmeren en dan worden de sluitertijden vaak te lang om zonder statief te werken.

Jed