Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
Tot nu toe heb ik portretten "ten voeten uit" en - in mindere mate - ook wel "buste" protretten (zie lith print in de gallery) met een 80mm objectief gemaakt. Persoonlijk vind ik dit ook nog wel kunnen... wanneer de achtergrond dit toelaat. Wellicht dat een portret ten voeten uit met een 80mm 2.8 dan eigenlijk mijn "gewenste" scherptediepte geeft (al vrees is dat deze voornamelijk in het midden van het beeld echt scherp zal zijn)... any comments?
Voor een portret 'ten voeten uit' is de Sonnar 150 ongeschikt. Je komt dan bij de 80 mm uit; dus een normaal objectief in de zin van perspectief. Ik prefereer dan echter een normaal objectief (150 mm) op 4x5". De reden is de scherptediepte is mooi in te stellen en het off-axis scherpteverloop is veel beter, de keuze in portretobjectieven is goed en de objectieven zijn goedkoop vergeleken bij middenformaatobjectieven. De keuze valt hier op 4x5" om geheel andere redenen dan een groot negatiefformaat. Voor het resultaat kan ik je verwijzen naar de vele portret-voorbeelden die op 9x12 platencameras gemaakt zijn.

Jed