Quote Originally Posted by argentic
Het enige wat telt in een vergroter is: [knip]
De hele rest is alleen een kwestie van gebruiksgemak, comfort, en soms mogelijkheden (onthoeken bijvoorbeeld). Maar dat zie je allemaal niet aan de afdruk.
Dat klopt helemaal Gilbert. Waar ik me bijvoorbeeld zeer over verbaas bij die professionele Durst, is dat je bij een gegeven vergrotingsmaatstaf kunt scherpstellen (net zoals met elke andere vergroter), maar dat deze scherpte ook gehandhaafd blijft als je de vergrotingsmaatstaf verandert. Dus is iets eenmaal scherp op 13x18, dan kun je rustig de kop omhoog transporteren naar 18x24 of 24x30 of nog hoger, en je houdt automatisch een scherp beeld. Een zeer fraaie truc, moet ik zeggen. Ook dat bewegen van die veel grotere en zwaardere kop (dan m'n Opemus), gaat ontegenzeglijk veel soepeler. Maar negatieven inleggen gaat weer makkelijker met de Opemus.

> M.a.w. je oude opemus kan best even goede afdrukken maken als een Laborator 1200. Ik heb jaren afgedrukt met een Opemus 5a. Niks mis mee. Maar mijn huidige Durst M605 en Omega D5 zijn wel aangenamer in gebruik.

Dat laatste geloof ik zeker, maar toch vond ik het zeer verrassend om te kunnen constateren dat zo'n supereenvoudig en goedkoop Opemusje qua beeldkwaliteit op z'n minst zeer goed mee kan komen! Dat betekent dat als ik een slechte afdruk maak, dat niet op voorhand de schuld is van mijn simpele vergroter. Dit geconstateerd hebbende, moet ik nu dus gauw op zoek naar een andere smoes! Of betere afdrukken maken... :-)

Groet, Paul.