Hoi Paul,

Die 'fraaie platen' zijn in Schotland gemaakt. Zelf ben ik ook nog nooit in Ierland geweest, maar wel heel vaak in Schotland. Ik kom daar zo'n twee, drie keer per jaar. Ik heb vrienden wonen op het eiland Skye en daar kan je echt fantastisch fotograferen. Die serie is gemaakt in The Highlands, in de buurt van Achnasheen.

Ik ben net echt even gaan kijken in mijn DoKa, want ik begon te twijfelen aan het cijfer 601. Ik heb dus een 670BW, geen 601. Geen kleurenkop. Ik gebruik filters, indien nodig.

Wel een kleurenkop (en een zwartwitkop) op mijn Opemus, waar ik ook een tijdje kleur mee gedrukt heb.

Misschien heeft Huib wel gelijk en _lijkt_ het onscherper omdat het minder contrastrijk is. De vergroter werkt overigens prima, heb uiteraard uitvoerig getest toen ik hem net binnen had.

Misschien ben ik wel een fan van condensor en niet van diffusor. Ik ga in ieder geval zodra mijn Nova washer is ge´nstalleerd (hopelijk dit weekend) weer een tijdje met de Opemus printen. Ze staan naast elkaar, dus ik hoef niets af te breken of op te bouwen.

Voor wat betreft stofjes: ik heb ze gelukkig niet zo vaak, maar het is nou eenmaal zo dat met een condensor stofjes veel meer zichtbaar zijn. Gelukkig kan ik heel goed retoucheren, dus dat is niet zo'n probleem.

Mijn DoKa is zo stofvrij mogelijk, maar helemaal elimineren doe je stof toch niet. Op mijn films heb ik gelukkig nooit stof, want ik droog ze in een hoge staande kast (zo'n badkamerkast) en die maak ik altijd met een natte doek helemaal stofvrij voordat ik mijn films erin hang. Werkt perfect.