Theo,

je berichten hier hebben me aan het denken gezet om iets creatiefs aan te vangen met oude camera's... Ook staat er momenteel een artikel over een lichtgewicht 4x5" op Galerie Photo en dat was een extra impuls om nog eens aan het knutselen te slaan.

Ik heb naast die Voigtlander ook nog een aantal andere oude plattenkameras en gisterenavond ben ik beginnen prutsen.

Op ééntje heb ik een Angulon 90mm f6.8 gezet en eerst nagekeken of de loopbodemplaat niet in de weg van het gezichtsveld zat. Gelukkig geen probleem. De camera klapt zelfs zonder probleem dicht. Ik had er graag een Symmar 150/265mm ingestopt, maar dan krijg ik de camera niet meer dicht

Daarna heb ik een 9x12cm filmhouder uit mekaar gehaald en in de plaats van de middenplaat (waar de film op rust) een op maat gesneden matglas gemonteerd. De matte kant van het glas rust tegen de geleiders die normaalgezien de film op zijn plaats houden. Qua registratie van het filmvlak geeft dit geen probleem, want de marge (speling van de film) is verwaarloosbaar.
Filmhouder dichtplakken en klaar is de matglashouder!

Volgende stap wordt het maken van een simpele achterwand en dan kan ik op stap met een 4x5" van minder dan 1 Kg mét verstelling van de voorstandaard in hoogte en breedte.

G

BTW, ik kan je gerust een matglas maken