Huib,

Met kontaktdrukken werkt het zo dat je negatiefformaat je afdrukformaat is.
Als je grote prints wilt hebben (en dat is helaas de heersende mode) dan zul je dus op een groot opnameformaat moeten werken. Ik werk zelf op 4x5 en ben daar helemaal tevreden mee. Ik zal wel eens opschalen naar 8x10. Mijn camera is gelukkig makkelijk om te bouwen naar dat formaat. Vooralsnog ben ik helemaal blij met mijn kleine intieme afdrukjes.
Ik weet niet of je de tentoonstelling van Man Ray en Lee Miller in het FOAM hebt gezien, maar als je daar geweest bent dan heb je gezien dat klein kan overtuigen.

Het mooie van AZO. Dat zit hem in twee dingen.
1/ Simplisme. Ik klem de negatief-papier sandwich tussen twee glasplaten, kale 300W lamp er boven, metronoom als timer en je bent 'in business'.
Negatieven ontwikkel ik met inspectie. Heerlijk simpel allemaal. Fotograferen op z'n puurst. Na alle high-tech gedoe is dat een verademing! Vacuumframe is tot 8x10 echt helemaal niet nodig.
Het feit dat je geen deelvergrotingen maakt is voor mij geen probleem, want die maak ik anders ook niet. Ook in mijn werk druk ik altijd het hele negatief. Dat is gewoon de manier waarop ik werk.
2/ Toonschaal. Als je dit papier ontwikkeld in Amidol heeft het een hele rechte lange curve. Na platinum/paladium is dit het proces met de langste toonschaal.

Er is overigens een methode (vergroter lamp) ontwikkeld om te kunnen vergroten met AZO. Heb daar geen ervaring mee.

Groet, Jan