Quote Originally Posted by Annemarieke
[B]Jee, en laat ik nou niet weten hoe ik moet quoten....
Moet je op 'reply with quote' drukken (onderaan een bericht), dan wordt je hele bericht 'gereplied', beginnend met 'rechte haak open QUOTE=Annemarieke (bv.) rechte haak dicht. Als je op een eerste zin wilt reageren, plak je of typ je 'rechte haak open - slash - QUOTE - rechte haak dicht' (die slash staat voor 'end-quote') *na* die eerste zin en geef je antwoord.

Als je daarna op de laatste zin wilt reageren, typ of plak je 'rechte haak open - QUOTE=[betreffend persoon] - rechte haak dicht', laat je die laatste zin staan en geef je weer een end-quote zoals hierboven beschreven en je typt je antwoord. Als je klaar bent, kun je op de knop 'preview post' drukken om te zien of het er een beetje uitziet. Als dat het geval is, druk je op 'submit reply'.

Dus doe ik het gewoon met knippen en plakken, in de hoop dat dat nog een beetje duidelijk wordt:
Was me volledig duidelijk, er zijn meer wegen die naar Rome leiden! :-)

[knip - Skye-landschap, ruig etc.]
Drama dus, als ik je goed begrijp. En zoals je dat opschrijft, is het daar heel plezierig fotograferen, of spannend. Zelf heb ik moeite met landschappen maken, omdat ik vind dat als ik een foto maak, ik niet alleen moet registreren ('klik'), maar er ook iets aan toe dien te voegen (zeg maar 'klakka!' :-). Dat 'iets' heeft dan vaak met het licht te maken denk ik dan. Ik vind dat een enorm probleem met fotografie, enerzijds doe je je best om dingen zo 'natuurgetrouw' weer te geven (dat is immers het kenmerkende van het fotografische proces, versus bv. de schilderkunst) en anderzijds wil ik niet alleen maar registreren want dat is te makkelijk en daardoor te onbevredigend. Het overkomt me meer dan eens dat ik thuiskom van een fotowandeling, zonder ook maar één plaat gemaakt te hebben. Frustrerend is dat. Maar beter geen foto dan een foto die voor de opname al niet lekker bleek. Fout licht bv. of onprettige lijnen of iets waarvan je weet dat je dat toch niet op papier krijgt.

Ik fotografeer meestal op middenformaat, met FP4 rollen. De afgelopen twee jaar heb ik wegens gezondheidsproblemen daarnaast op Scala diamateriaal gefotografeerd, omdat ik nooit verder kwam dan het ontwikkelen van mijn FP4-rollen (dat doe ik in de DoKa in Schotland).
Uit het feit dat je die printwasher hebt aangeschaft, kan ik dus afleiden dat het weer beter met je gaat?

Scala past uitstekend bij de onderwerpen die ik op Skye fotografeer. Dan bedoel ik met name details in de natuur, bij voorkeur met stromend water. Voor mijn gevoel is Scala niet zo geschikt voor weidse landschappen. Althans, ik ben er nooit in geslaagd die goed op Scala te maken.
Heb nooit met Scala gewerkt, maar dat is toch die zw-diafilm die enorme contrasten kan overbruggen? Wel leuk overigens, om een bepaalde film voor een bepaald onderwerp te nemen. Zelf doe ik dat niet, ik wil me uiteindelijk beperken tot één of twee films, een laag- en een hogergevoelige.

Ja, of het stof zweeft door de DoKa en valt nét op het moment suprême op mijn papier... Soms kan ik helemaal gek worden van een stofje dat ergens zit, maar dat ik niet kan vinden.
Ik ken dat.... :-(

Groet, Paul.