Huib, ik heb me misschien niet duidelijk uitgedrukt. Ik bedoel: het verschil tussen Dmin en Dmax is gewoon nogal groot. Je hebt dus een negatief dat is ontwikkeld tot een wat hogere Dmax nodig dan voor ander papier. Anders gezegd: een papier kan een bepaald aantal 'stoppen' weergeven. AZO kan wat meer 'stoppen' aan dan andere papieren. Dat is alles. Bovendien is de curve erg recht (met amidol).

Paul, ja dat met die lamp heb je in principe goed begrepen. Je doet gewoon het licht aan. Om precies te zijn: een donkergroen licht (Kodak filter # 3 of Ilford # 908). Je gebruikt een 15 Watt lamp en houdt het filter op minimaal een meter afstand van de film. Je inspecteert aan de BASIS, dus NIET de emulsiekant van de film. De basis is melkachtig/opaak, met de hoge lichten als zwarte tekening. Je ontwikkelt tot de hoge lichten voldoende zijn doorgekomen. Als je niet eerder kijkt dan op ongeveer 3/4 van je geschatte ontwikkeling kan je meerdere inspecties doen. Na enig oefenen zul je merken dat je redelijk snel en veel ziet. Natuurlijk alleen te doen als je losse velletjes film ontwikkelt in een open schaaltje.

Groet, Jan