Quote Originally Posted by paulmat
Moet je op 'reply with quote' drukken (onderaan een bericht), dan wordt je hele bericht 'gereplied', beginnend met 'rechte haak open QUOTE=Annemarieke (bv.) rechte haak dicht. Als je op een eerste zin wilt reageren, plak je of typ je 'rechte haak open - slash - QUOTE - rechte haak dicht' (die slash staat voor 'end-quote') *na* die eerste zin en geef je antwoord.
Ja, dat ontdekte ik dus vlak nadat ik mijn laatste verhaal op de wand had geplakt, maar toch bedankt voor je uitleg, Paul.

Was me volledig duidelijk, er zijn meer wegen die naar Rome leiden! :-)
Als fotograaf moet je inventief zijn.

Drama dus, als ik je goed begrijp.
Vooral licht (en schaduw).

En zoals je dat opschrijft, is het daar heel plezierig fotograferen, of spannend.
Beide, maar ook hard werken. Buiten rondsjouwen in allerlei barre weersomstandigheden vergemakkelijkt het fotograferen niet. Ik heb een prachtige serie ijsdia's op Scala, ook gemaakt op Skye in november. Ik was toen alleen aan het fotograferen, het was behoorlijk koud maar vooral ook overal op de rotsen en stenen erg glad. Niet zo slim dus om dan in een verlaten gebied, waar in de winter helemaal niemand komt, te gaan fotograferen in je eentje. Maar ik heb er wel een prachtige serie aan overgehouden, en ben ook nog heel 'thuis'gekomen.

Ik ga speciaal voor de fotografie naar Skye (in mijn eentje, zonder partner). Mijn vrienden waar ik logeer zijn ook gepassioneerde fotografen en zij hebben een compleet uitgeruste DoKa in huis. Ik kan ter plekke mijn films ontwikkelen en zelfs afdrukken maken, als ik daarvoor nog energie heb na een fotosessie. Min of meer alles staat in het teken van fotografie, en dat zijn natuurlijk ideal omstandigheden als je zelf ook aan die passie 'lijdt'.

Zelf heb ik moeite met landschappen maken, omdat ik vind dat als ik een foto maak, ik niet alleen moet registreren ('klik'), maar er ook iets aan toe dien te voegen
Landschapsfotografie is vooral de kunst van het weglaten, van eenvoud. En dan natuurlijk een mooie bariet printen. Een van die foto's uit de Schotse serie is niets meer dan wat vlakken en lijnen en licht, en toch werkt 'ie (sprak zij bescheiden...).

Ik vind dat een enorm probleem met fotografie, enerzijds doe je je best om dingen zo 'natuurgetrouw' weer te geven (dat is immers het kenmerkende van het fotografische proces, versus bv. de schilderkunst)
Dat ben ik toch niet echt met je eens, Paul. Je kunst als fotograaf wel degelijk iets toevoegen, bijvoorbeeld door middel van afdruktechiek (Lith, Palladium, Platinum, Bromoil, enz enz).

Uit het feit dat je die printwasher hebt aangeschaft, kan ik dus afleiden dat het weer beter met je gaat?
Ik heb een vorm van reuma. Dat maakt het er natuurlijk niet gemakkelijker op om buiten met statief en middenformaat camera te sjouwen, en ook de DoKa is een probleem, want lange sessies kan ik niet echt aan, en je weet dat je voor barieten lange printsessies moet houden. De printwasher is een poging om het mij in de DoKa zo gemakkelijk mogelijk te maken, in de hoop dat ik het dan wat langer kan volhouden.

Heb nooit met Scala gewerkt, maar dat is toch die zw-diafilm die enorme contrasten kan overbruggen?
Het is een prachtige film met een enorme toonschaal. Buitengewoon geschikt voor mijn close-ups van rivieren, keien, watervallen, ijs, enz. Het begon als een compromis, zodat ik niet nog meer achterstand zou oplopen met stapels negatieven na een Schotse reis, maar ik moet zeggen dat ik erg gecharmeerd ben van die film. Het is het 'bariet' van de diafilms, en als zodanig een goed alternatief voor mij.

Wel leuk overigens, om een bepaalde film voor een bepaald onderwerp te nemen. Zelf doe ik dat niet, ik wil me uiteindelijk beperken tot één of twee films, een laag- en een hogergevoelige.
Ik geloof heilig in het zo min mogelijk wisselen van materiaal, zowel in de camera als in de DoKa. Zodra je je materiaal goed beheerst, kan je je helemaal bezighouden met de artistieke kant van de fotografie.
Mijn standaardfilm is FP4, voor het middenformaat, en ik maak af en toe een uitstapje naar Technical Pan (gecombineerd met Technidol) als het onderwerp zich daarvoor leent.

Groetjes, Anne Marieke