Quote Originally Posted by Annemarieke
Beide, maar ook hard werken. Buiten rondsjouwen in allerlei barre weersomstandigheden vergemakkelijkt het fotograferen niet. Ik heb een prachtige serie ijsdia's op Scala, ook gemaakt op Skye in november. Ik was toen alleen aan het fotograferen, het was behoorlijk koud maar vooral ook overal op de rotsen en stenen erg glad. Niet zo slim dus om dan in een verlaten gebied, waar in de winter helemaal niemand komt, te gaan fotograferen in je eentje. Maar ik heb er wel een prachtige serie aan overgehouden, en ben ook nog heel 'thuis'gekomen.
Heb je mooi mazzel gehad. Met dit soort uitstapjes (alleen en in minder gunstige omstandigheden) ben ik wat voorzichtiger geworden na een wat overmoedige fotowandeling aan de voet van de Mont Blanc jaren geleden, waarbij ik bijna over de rand tuimelde. Ik word daar nog wel eens wakker van...

Landschapsfotografie is vooral de kunst van het weglaten, van eenvoud. En dan natuurlijk een mooie bariet printen. Een van die foto's uit de Schotse serie is niets meer dan wat vlakken en lijnen en licht, en toch werkt 'ie (sprak zij bescheiden...).
Kan me daar veel bij voorstellen...

Dat ben ik toch niet echt met je eens, Paul. Je kunst als fotograaf wel degelijk iets toevoegen, bijvoorbeeld door middel van afdruktechiek (Lith, Palladium, Platinum, Bromoil, enz enz).
Dat 'kunst' is een grappige verschrijving :-). Ik geef toe dat er door de afdruk inderdaad nog veel 'waarde' aan een plaat toegevoegd kan worden. Ben zelf net op het punt beland waarop ik de techniek als zeer belangrijk begin te beschouwen, als uitdrukkingsmiddel. Hiervoor dacht ik daar echt anders over en was het alleen het beeld dat telde. Het artistieke stond voorop zeg maar. Nu ga ik pas inzien hoe belangrijk de techniek ook is.

Ik heb een vorm van reuma. Dat maakt het er natuurlijk niet gemakkelijker op om buiten met statief en middenformaat camera te sjouwen, en ook de DoKa is een probleem, want lange sessies kan ik niet echt aan, en je weet dat je voor barieten lange printsessies moet houden. De printwasher is een poging om het mij in de DoKa zo gemakkelijk mogelijk te maken, in de hoop dat ik het dan wat langer kan volhouden.
Ik hoop het met jou Annemarieke.

Ik geloof heilig in het zo min mogelijk wisselen van materiaal, zowel in de camera als in de DoKa. Zodra je je materiaal goed beheerst, kan je je helemaal bezighouden met de artistieke kant van de fotografie.
Daar ben ik na 25 jaar geëxperimenteer ook net achtergekomen. Eén film, één ontwikkelaar, één barietpapier - het aantal variabelen zo klein mogelijk maken!

Groet, Paul.