Quote Originally Posted by Jan Nieuwenhuysen
Een uitstekende leidraad kun je vinden op de site van de fotografenfederatie. Je zult in concrete gevallen steeds een afweging moeten maken.
Vanwaar deze vraag? Filosofische belangstelling of heb je een concreet dilemma?
Groet, Jan
De concrete aanleiding is de siotuatie in Frankrijk. Daar is inmiddels de wetgeving zo belachelijk geworden dat je voor alles wat niet jouw eigendom is de eigenaar om schriftelijke toestemming moet vragen, als je de foto nog ooit voor een expositie of publicatie wilt gebruiken. Je moet zelfs de snuit van een hond in publicatie onscherp maken als de eigenaar van de hond je geen schrifetelijke toestemming heeft gegeven. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor huizen, monumenten, auto's enz. enz.

Ik vind dit te gek voor woorden. En de franse pers en uitgevers zitten dan ook met een levensgroot probleem. Maar dat is de uiterste consekwentie van het recht op privacy en het recht op het vruchtgebruik van je eigendom.

Wat ik me afvraag is de onderliggende waarde. Wat is recht op privacy en wat niet? Ik bedoel niet de wetgeving, want die verandert continu. Ik bedoel: wat vinden wij als fotografen de grens tussen de rechten van de geportretteerde/eigenaar en ons recht op het maken van foto's? Zullen fotografen over enkele jaren net zo uitgebannen worden als rokers? (ik ben niet-roker).

Gilbert