Quote Originally Posted by Huib
Gilbert,

Mij is verteld dat dit niet iets van de laatste tijd is, al heel lang is het zo in frankrijk dat je voor heel veel dingen officieel toestemming moest vragen aan de eigenaar of beheerder. Zelfs voor ons triviale zaken als een woonhuis. Misschiens dat men er wat meer op let de laatste tijd.

Ik heb hier een reisgids voor Bretagne liggen en bij een bezienswaardigheid (dat huisje dat tussen de rotsen is ingeklemd en waarvan mij nu even de naam ontschiet) staat expliciet vermeld dat fotograferen verboden is, zelfs voor toeristen omdat het "beschermd" is, foto moet je in de kiosk maar kopen.

Huib
De eigenaar van dat huisje was de eerste die een jaar of 12 geleden foto' s van zijn huis liet verbieden. Hij verdiende namelijk zelf op de afbeeldingen van zijn uiterst pittoreske huisje.

Maar sindsdien is er een proces geweest van een cafebaas. Zijn cafe had in of na de 2e wereldoorlog een belangrijke rol gespeeld, en was al tienduizenden keren gefotografeerd. Maar opeens rook de eigenaar geld, en heeft hij niet alleen een verbod op afbeeldingen afgedwongen, maar ook het vruchtgebruik van foto' s die anderen van zijn eigendom maakten. M.a.w. ik maak een foto van joue huis, en jij strijkt de centen op die ik met die foto verdien. (In feite strijk jij mijn auteursrechten op.

Dat is enkele jaren geleden gebeurd. Sindsdien is in Frankrijk het hek van de dam, en moet je theoretisch voor elke foto schriftelijke toestemming vragen op risiko van een rechtzaak. Dat gaat letterlijk zover als het verdoezelen van het gezicht van jouw hond, zoals ik hierboven al uitgelegd heb.

Gilbert