Quote Originally Posted by Ruud View Post
Ik heb X-tol ontwikkelaar voor het eerst gebruikt met FP-4
Bij de opnamen heb ik ook voor het eerst een goede grijswaardeschaal met verschillende tijden genomen.
Ontwikkeld 1+1 20 graden 10,5 min elke min 3x kiepen.
Na ontwikkeling viel me het volgende op:
Een halve tot een hele stop onderbelichting t.o.v. grijskaartmeting gaf bij de donkere gedeelten geen onderscheid meer ,dus in de trappen bij 15-20.
Het lijkt dus x-tol een uiterst nauwkeurige belichting vraagt.
Mijn vraag is : klopt dit of is dit altijd het geval ? ( bij andere ontw zoals D-76 heb ik nooit een grijswaardeschaal meegefotografeerd.)
het kan dus zijn dat dat dan ook het geval is,
Waar zit ik mis ?
Iemand ervaring
Gaarne reactie.

Ik begrijp eigenlijk niet wat je gedaan hebt. Wat bedoel je met de donkere gedeelten? Heb je een grijskaart in een beeld gezet, de grijskaart gemeten en vervolgens die belichting gevolgd bij het fotograferen van dat beeld? Als je donkere schaduwen dan geen doortekening hebben, kan dat een aantal oorzaken hebben. Ten eerste kun je de grijskaart verkeerd neergezet hebben. Als hij bijvoorbeeld hoge lichten reflecteert, omdat hij niet goed vertikaal staat, dan geeft hij geen midden grijs, maar een veel lichter grijs. Ten tweede kan het contrast van het onderwerp te hoog zijn. Als de schaduwen meer dan 3 tot 4 stops onder de waarde van de grijskaart liggen, hou je weinig over. Ten derde kan de film op een te hoge gevoeligheid gewaardeerd zijn. Je persoonlijke belichtings index, of EI in het Engels, ligt dan onder de nominale gevoeligheid (de iso waarde) van de film. Maar bij FP4+ in 1+1 XTOL verwacht ik dat je EI redelijk dicht bij de nominale gevoeligheid zit, zeker bij daglicht. De vierde mogelijkheid is dat je veel te lang ontwikkeld hebt, wat me gezien de bovenstaande gegevens ook minder waarschijnlijk voorkomt, tenzij je thermometer of klok kapot zijn.

Met andere woorden: Kun je iets meer vertellen over wat je precies gedaan hebt?

Huub