Hallo Huub,

Wat heb ik gedaan :

Film FP-4 ingesteld op ISO 125 om te starten.
Lichtmeting op 18 % grijskaart gemeten.

Mogelijke fout : grijskaart niet verticaal. heb ik mij nooit gerealiseerd dat als je hem schuin naar boven zet, hij natuurlijk te veel licht reflecteerd. Dus kortere tijd aangeeft dan goed. Kan vroegere fouten verklaren, zal ik eens goed op letten.

In ieder geval deze uitgangswaarde gekozen en een belichtingstrapje van plus en min halve stop gemaakt met als onderwerp grijswaardeschaal met trappen van 1-19.

Toen ontwikkeld x-tol 1+1, 20 graden ( nauwkeurig met kwiktherm ) 10,5 min
Elke minuut 3 x kiepen.

Ik moet ze nog afdrukken. Maar bij de neg.leek mij dat de schaduwen dus de trappen van 15-19 dicht liepen.

Ik dacht dat D-76 wat toleranter misschien was.maar kan ook door kleine fouten zijn.

Het lijkt dus op overbelichting want korter belicht dan gemeten lijken me redelijk.( evt fout dus verkeerd gebruik grijskaart van 18 % )

Mogelijke fout de grijskaart niet verticaal ( vindt gebruik van grijskaart soms toch moeilijk te interpreteren.)

Ik wil ze afdrukken met filter 2 en dan vergelijken met grijswaarde schaal ( deze loopt dus van wit 1 naar zwart 19.

Het moet dacht ik dan blijken of de gehele cyclus goed is of 100 of 64 in moet stellen of korter ontwikkelen.

Bedankt en gaarne commentaar of dit de goede weg is

Ruud.