Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
...knip knip....vergoterkop omhoog, klein diafragma en niet te lang belichten)...knip knip...
Tot nu toe nog nooit dit systeem van voorbelichten gebruikt.
Gisteren echter had ik er nood aan (opname was in volle zonlicht gemaakt, blauwe lucht zonder ook maar 1 wolkje).
Gevolg laat zich raden: die lucht = wit, wit, wit. Geen verschil te merken tussen de lucht en de rand van het papier.

Jammer genoeg kon ik niet even mijn pc opstarten om info op te zoeken over het hoe. In mijn boeken kon ik ook niet direct info vinden.
Dus maar zelf beginnen klungelen. 0.5 seconden voorbelichten gaaf 0,0 verschil met het originele beeld. 1 seconde was net iets te veel.
Met filters zitten spelen, maar dit verschil leek me ook niet vermeldenswaardig.
Nu lees ik hier net : diafragma aanpassen (ik was op diafragma 8 blijven werken voor deze voorbelichting :rolleyes: ).
Zou f 11 voldoende zijn? of echt wel doorgaan tot f16? Ik vermoed dat f22 te klein zal zijn?

Nu, ik ga sowieso de 3 uitproberen. Als ik dan toch al aan het klungelen ben, dan kan ik maar beter eens goed doorklungelen en er een leersessie van maken.