Quote Originally Posted by Cookie View Post
Nu heb ik er spijt van mijn 2de, minder goede, vergroter te hebben weggedaan.
Net om dezelfde afstand te houden tussen lens en papier.

Hoe ik het nu doe (na alles correct te hebben scherpgesteld): negatief eruit - even belichten - roodfilter eronder, klok uitschakelen om zeker niet per vergissing extra te belichten (men leert snel uit zijn fouten ) - negatief er opnieuw inbrengen - tijd instellen voor effectieve beeldbelichting en start.

Wat ik me afvroeg: kan het soms nodig zijn, door de voorbelichting, dat de filters al eens moeten aangepast worden om het contrast bv ietwat harder te maken tov een belichting zonder voorbelichting?

Mijn originele afdruk, zonder voorbelichting, werd op filter 2 gemaakt. De afdruk met voorbelichting heb ik ook met filter 2 gemaakt en eentje met filter 2.5.
Nu heb ik de indruk dat, door de voorbelichting, een stukje van het contrast verloren gaat wat ik dan weer neiging heb te gaan compenseren met een hardere filter.
Of sla ik de bal compleet ernaast met deze "vaststelling"?
met een "stouffer" negatief en een flasher is voorbelichten makkelijk werken en je kan ook uitvissen wat de verschillende belichtingstijden veroorzaken aan je hoge, midden en andere tonen veroorzaken

vergeet ook je filters bij de opname van een blauwe lucht (geel, oranje)