Ik gebruik regelmatig selectief voorbelichten. Ik neem een vel tekenpapier en leg dit op ongeveer 1 cm boven het afdrukraam (leg b.v. een doos van 1 cm dikte o.i.d. op het raam), projecteer hierop het beeld en trek de contouren over van de stukken die voorbelichting kunnen gebruiken. Daarna snij je de stukken uit die straks voorbelicht moeten worden. Je hebt nu een sjabloon om selectief mee voor te belichten. Vervolgens het fotopapier in het afdrukraam plaatsen. Neem nu een vel gematteerd maar doorschijnen plastic (ik heb zo'n vel in een frame gemonteerd), plaats dit 1 cm boven het fotopapier en leg hierop het sjabloon. Haal het negatief uit de vergroter (ik plak dit altijd aan de rand aan de negatiefhouder vast met een stukje tape dat geen lijmresten achterlaat) en doe het licht aan (mijn Durst M70 heeft een 150 Watt opaallamp, diafragma van de lens zet ik op 16, in de filterhouder nog een 4x grijsfilter (Cokin) en een 00 filter. Met de kop op zo'n 60 cm hoogte kom ik op 3 - 6 seconden). Hierna volgt de gewone afdruk. Het voordeel is dat je alleen de delen die de voorbelichting nodig hebben dit krijgen. Belicht je het papier in zijn geheel dan wordt overal het contrast verminderd, ook waar je dat niet wilt. Door het gematteerde plastic krijg je een onzichtbare overgang tussen de gebieden waar je voorbelichting hebt gebruikt en waar je dat niet hebt gedaan. Werkt ook goed met kleine stukjes die voorbelicht moeten worden, b.v. een arm die te fel verlicht werd.