Quote Originally Posted by argentic
[knip, HCB]Ook veel van zijn journalistieke foto's vind ik niet uitzonderlijk. Vaak denk ik: "Op dezelfde plek en hetzelfde moment had ik dezelfde foto gemaakt."
De logische tegenvraag luidt dus: waarom stond jij dan niet op dat moment op die plek, en waarom HCB wel? Dat is om te beginnen al een verschil tussen jou en hem.

M.a.w. de visie die eruit spreekt is vaak helemaal niet zo origineel. En zijn zogenaamd geweldige composities wekken bij mij soms gaapneigingen op.
Sorry, kan het niet helemaal met je eens zijn op dit punt. HCB heeft een aantal foto's gemaakt, dat tot de iconen van de 21-ste eeuw behoort. Zijn werk was onder meer vernieuwend, doordat het een visuele esthetiek aan een politieke visie koppelde.

Let wel, ik doe helemaal niets af aan het belang van HCB voor de fotografiegeschiedenis.
Volgens mij wel dus. Hij maakte gaapfoto's die door papagaaiende bewonderaars de hemel werden ingeprezen, maar die jij 1-op-1 ook zo gemaakt zou hebben, ware je toen-en-daar op dezelfde plek geweest...

["J'aime la France"] ... Toch valt me ook hier op hoeveel foto's alleen beroemd zijn omdat er een beroemde naam onder staat, of omdat hij de eerste was die dat deed. (Lartigue, Atget e.d.)
Hij - of zij - die in de fotografie voor het eerst iets doet, voor het eerst een nieuw kunstje vertoont, heeft nu eenmaal een stapje voor op zijn of haar navolgers. Dagelijks wordt in de fotografie - en overal elders - nog geprobeerd nieuwe kunstjes te vertonen. Wie het eerste maalt, het eerste in de 'medailles' valt. Tegenvraag: waarom zijn namen als Lartigue of Atget eigenlijk beroemd denk je? Door de commercie er omheen? Of om andere redenen?

Mijn mening hierover: Cartier-Bresson heeft een indrukwekkende hoeveelheid indringende foto's achtergelaten, waarvan vele op mijn netvlies gekleefd blijven. Dat is volgens mij niet alleen omdat hij zo beroemd is, maar ook omdat hij nu en dan aardige plaatjes wist te schieten. Ik wou dat ik één procent van zijn talent had...

Groet, Paul.

/* "Mijn eerste 100.000 foto's stelden niet zo veel voor..." - Henry Cartier-Bresson.