Hoi Paul,

Quote Originally Posted by paulmat
De logische tegenvraag luidt dus: waarom stond jij dan niet
op dat moment op die plek, en waarom HCB wel? Dat is om te beginnen al een verschil tussen jou en hem.
Dat is een dooddoener Paul, die aan mijn argument voorbij gaat. Ik kan daar heel flauw op antwoorden: "Omdat ik niet in 1908 in Chanteloupe geboren ben."

Sorry, kan het niet helemaal met je eens zijn op dit punt. HCB heeft een aantal foto's gemaakt, dat tot de iconen van de 21-ste eeuw behoort. Zijn werk was onder meer vernieuwend, doordat het een visuele esthetiek aan een politieke visie koppelde.
Dat heb ik ook nooit ontkend. Ik vind een aantal van zijn foto's geweldig. Waar ik me aan erger is de verering van foto's enkel en alleen omdat er HCB onder staat. Dan is ineens de kritische blik verdwenen die we allemaal wel gebruiken voor andere foto's of fotografen. Een aantal foto's in de Helmond tentoonstelling zouden in de eerste de beste fotoclub afgekeurd zijn omdat ze bewogen waren of onscherp. Nu hangen ze (soms terecht) heel duur in een lijst aan de muur. Maar het geeft aan dat we vaak met twee maten meten omdat er een beroemde naam onder staat, niet omdat de foto op zich zo goed is.

Hij - of zij - die in de fotografie voor het eerst iets doet, voor het eerst een nieuw kunstje vertoont, heeft nu eenmaal een stapje voor op zijn of haar navolgers. Dagelijks wordt in de fotografie - en overal elders - nog geprobeerd nieuwe kunstjes te vertonen. Wie het eerste maalt, het eerste in de 'medailles' valt. Tegenvraag: waarom zijn namen als Lartigue of Atget eigenlijk beroemd denk je? Door de commercie er omheen? Of om andere redenen?
Dat bedoel ik precies. Met een eeuw afstand tussen hen en ons wordt het tijd om foto's niet meer te beoordelen omdat het de eerste keer was dat een truukje uitgevoerd werd, maar omdat een foto op zichzelf staand wel of geen uitstraling heeft. Soms zijn foto's van Artigue of Atget volkomen terecht beroemd. En soms allen uit historisch oogpunt of omdat er een handtekening op staat.

Edward Weston is ooit heel boos geworden tegen een klant die niet wilde dat hij met zijn initialen signeerde, maar met zijn hele naam. Hij viel toen uit en zei: "Wil je mijn handtekening kopen of mijn foto?" Vervolgens weigerde hij om die klant de foto te verkopen. Hij heeft zijn foto's ook nooit voor hele hoge prijzen willen verkopen omdat hij vond dat iedereen die van zijn werk hield een van zijn foto's moest kunnen betalen. Volgens mij had hij groot gelijk. Nu worden ze voor honderdduizenden euro's geveild. Dat is de wereld op zijn kop.

Mijn mening hierover: Cartier-Bresson heeft een indrukwekkende hoeveelheid indringende foto's achtergelaten, waarvan vele op mijn netvlies gekleefd blijven. Dat is volgens mij niet alleen omdat hij zo beroemd is, maar ook omdat hij nu en dan aardige plaatjes wist te schieten. Ik wou dat ik één procent van zijn talent had...
Helemaal mee eens.

"Mijn eerste 100.000 foto's stelden niet zo veel voor..." - Henry Cartier-Bresson.
Van dit soort uitspraken hou ik. Hijzelf ziet blijkbaar de op-zichzelf-staande kwaliteit wel, en relativeert de hype. Ik ben het overigens niet met hem eens. Sommige van zijn beste foto's zitten wel degelijk tussen die eerste 100.000.

Gilbert