Quote Originally Posted by argentic
Dat is een dooddoener Paul, die aan mijn argument voorbij gaat. Ik kan daar heel flauw op antwoorden: "Omdat ik niet in 1908 in Chanteloupe geboren ben."
Gilbert,
waar het mij om gaat (natuurlijk), is dat je de vernieuwing van het werk van HCB deels lijkt te ontkennen. Wat we (jij) nu afdoen als saai of inhoudsloos of ethetisch slaapverwekkend, was dat vijftig jaar geleden misschien niet... Vergeet de historische dimensie niet. Daarom mag je foto's van klassieke/beroemde fotografen ook nooit beoordelen volgens de huidige maatstaven zoals die bv. bij een fotoclub worden gebezigd. Deze laatste worden heel erg bepaald door de nu heersende smaak, dus mode. En die is weer aan verandering onderhevig.

[knip]

>> Waar ik me aan erger is de verering van foto's enkel en alleen omdat er HCB onder staat. Dan is ineens de kritische blik verdwenen die we allemaal wel gebruiken voor andere foto's of fotografen.

Ik snap wel enigszins wat je bedoelt, verering op grond van een bekende/beroemde naam alleen is inderdaad een beetje dwaas. Maar in het geval van HCB... gisteren heb ik op de site van Magnum nog eens een grote hoeveelheid foto's van hem bekeken (39 webpagina's met elk ik meen elf of veertien foto's). Ik kan dan maar één conclusie trekken: die gast had werkelijk een bijzonder oog voor compositie en voor foto-inhoud. Jij noemt dat misschien een maniertje, of maniërisme of een truc - in elk geval slaapverwekkend in sommige gevallen - ik noem dat toch fotografie van een bijzondere kwaliteit. Onder andere (en misschien wel vooral) zijn foto's hebben me geleerd dat het vaak een goede zaak is als 'er wat gebeurt' op een foto. Maniertje of niet...

>> Een aantal foto's in de Helmond tentoonstelling zouden in de eerste de beste fotoclub afgekeurd zijn omdat ze bewogen waren of onscherp.

Hmm, de foto's die ikzelf heb gemaakt en die ik tot mijn betere of zelfs beste acht, zijn opmerkelijk vaak onscherp of bewogen. En nogal wat foto's van anderen (veelal beroemdheden) zijn ook vaak bewogen of onscherp of anderszins 'niet goed'. Misschien klopt er iets niet helemaal aan 'de regeltjes'...

Groet, Paul.