Quote Originally Posted by Ruud View Post
Het lijkt me inderdaad goed 125 aan te houden,overigens een fractie afwijkend van de vert stand van de grijskaart geeft al gauw verschil 125 of 160.

wat betreft ontwikkeltijd terug brengen van 10,5 naar 10 min.
is het een beter idee om slechts elke minuut 2 x te kiepen ipv elke 30 sec 5sec lang.
is het voorgeschreven elke 30 sec te agressief waardoor ook te contrastrijk ontwikkeld wordt.
maak het kiepverschil veel uit althans overeenkomend met 0,5 min.
bij d 76 gebruik ik altijd elke minuut kiepen.

iemand ervaring met dit verschil
Het verschil tussen een EI van 125 en 160 is natuurlijk niet zo heel groot. Omdat je zone VIII wit is, lijkt het me verstandig iets korter te ontwikkelen; een halve of zelfs hele minuut. Waarschijnlijk schuift dan ook je EI naar 125 iso toe.
Over het verschil in kiepritme: ik heb nooit een verschil kunnen ontdekken tussen elke halve minuut 1 maal of elke minuut 2 maal kiepen. Ik werk daarbij met Paterson tanks. Ook zie ik geen verschil tussen 1 film in de tank of twee films in dezelfde tank. Omdat ik bij 1 film slechts 300 ml vloeistof gebruik en bij 2 films de tank bijna vol zit, zou dat verschil moeten uitmaken. Wat ik bij deze tanks wel eens meegemaakt heb, is dat de turbulentie die door al te heftig kiepen veroorzaakt wordt, tot onregelmatige ontwikkeling leidde.
Voor weinig kiepen pleit verder het zogenaamde randeffect. Wanneer ontwikkelaar uitgeput raakt in sterk belichte delen van het negatief, onttrekt hij ontwikkelaar van minder belichte delen. Op de scheidslijn van beide delen moet dit tot een iets hogere scherpte zou moeten leiden. Ik ben op het moment met zogenaamde standontwikkeling aan het experimenteren om te onderzoeken wat voor effect dat heeft. Ik gebruik daarvoor 1+150 rodinal en een ontwikkeltijd van een uur. De eerste 30 sec. kiepen en dan elk kwartier 1 maal. Voor HP5+ is mijn EI dan ongeveer 200 iso.

Huub