p.s. ik werd trouwens erg triest van het bericht op Engelstalig APUG dat Kodak per december 2004 stopt met het produceren van Technical Pan. Dat is n van mijn favoriete films! Stel dat ik een grote partij zou kunnen invriezen, hoe lang houd ik dat dan goed? Enne, Technidol, hoe lang zou ik dat (op n of andere manier) goed kunnen houden? Iemand ideen?
Ingevroren blijft het heel lang goed. De grondsluier kan na lange tijd iets hoger worden en over tien jaar moet je de ontwikkeltijden misschien iets aanpassen. Maar de film zou dan nog prima bruikbaar moeten zijn.

Ik gebruik zelf vooral HP5+ en FP4+ vlakfilm. Dus heb ik een kleine diepvries naast mijn doka staan, waarin ik inmiddels zo'n 60 doosjes heb ingevroren. De doosjes zijn vochtvrij verpakt in ziplock plastic zakjes, en ik heb ze genummerd op verloopdatum. Ik gebruik telkens de oudste doosjes. Voor elk doosje wat eruit gaat, gaan er twee nieuwe in. Mijn lokale fotoboer bestelt deze vlakfilms speciaal voor mij, voor een zeer interessante prijs.

Zo bouw ik geleidelijk een voorraadje op. Want ik geloof er niks van dat 4x5 vlakfilm eindeloos beschikbaar zal blijven. Ook al is HP5+ een van de best verkopende films. En natuurlijk bestaan er alternatieven, maar ik ben gewend aan mijn favoriete film, en dat wil ik ook zo lang mogelijk houden.

TechPan is natuurlijk ook prima in te vriezen. Maar Kodak stopt december 2004 met de productie. Misschien kun je in de paar maanden daarna goedkoop aan de laatste TP films komen. Maar ik zou het risico niet nemen, en nu alvast inslaan. Dat kan wel een duur grapje worden. Sommige fotografen als Michael and Paula, en Ctein hebben zelfs extra hypotheek opgenomen om de laatste voorraden van Kodak in hun geheel in te kunnen vriezen.

Technidol is een veel kleiner probleem. Alternatieve chemie kan net zo goed werken met TP. En chemie is bovendien zelf te mengen. POTA bijvoorbeeld is een heel simpele formule.

Misschien moet je jezelf afvragen waarom je Technical Pan gebruikt. Is het vanwegen de fijne korrel? Of vanwegen de spectrale gevoeligheid|? Voor de korrel bestaan alternatieven, voor de spectrale gevoeligheid volgens mij niet.

Succes,
Gilbert