Quote Originally Posted by SoulSurround View Post

Het gaat mij om de theorie... scherpstellen of niet. Praktisch is voor mij 2/3 stop verschil voor mijn (zwart/wit) fotografie geen probleem.
Maar volgens mij werken meer mensen zo - om films in te testen - en mij leek de discussie wel interessant voor anderen.
Als ik het goed begrijp gaat het om een theoretische vraag in een sensitometrische calibratie. En de vraag is of je moet scherpstellen of niet. Volgens mij moet je scherpstellen. Als je niet scherpstelt, dan verspreidt het licht zich over een ongedefinieerd oppervlak, dus de hoeveelheid licht per oppervlakteeenheid film is ongedefinieerd en de densiteit zal overeenkomstig varieren.
Door scherpstellen houd je de controle over de hoeveelheid licht per oppervlakteeenheid. Dit gaat alleen op voor sensitometrisch grote oppervlakken zoals grijskaarten en grijstrappen. Als je te maken krijgt met kleine oppervlakken, zoals ze in de natuur voorkomen, dan wordt het verhaal heel anders. Een sensitometrisch groot oppervlak kun je derhalve niet met een natuurlijke situatie vergelijken. Maar een sensitometrische calibratie is bedoeld om film-ontwikkelaar eigenschappen (HD)vast te leggen.

Jed