Ha die jeroen,

wil het lukken met de portretten?

In het verleden ben ik ook eens aan het klooien geweest met grijskaarten om te weten. Belangrijk is ook of je lichtbron 5000 Kelvin is of rood licht 3400K. Met meer rood licht kan het 1/2 stop afwijken.

daarnaast is mij altijd verteld dat een grijskaart op 1/30 F8 moet worden gefotografeerd en dan op de juiste kleurtemperatuur (5000K). 's-middags rond 5 uur in de middag in de schaduw is de ideale tijd.

Echter dit is nog steeds geen garantie voor een goede negatief....
Als je de grijskaart 5graden verdraaid valt er meer of minder licht op en krijg je een andere waarde, dus wat ben je eigenlijk aan het meten.....

ik ben er helemaal van afgestapt.
op dit moment gebruikt ik een pentax spotmeter en bepaal de schaduw waar ik nog doortekening in wil. Die wordt in zone 3 gezet. Daarnaast kan je de scene bekijken op het hoogste licht en of het binnen de 4.5 stops past, zo niet dan moet de ontwikkeling aangepast worden.
Klinkt simpel maar we zijn hier reeds enkele maanden mee aan het klooien geweest.

het gekke is dat wanneer je je schaduw in III zet, de ontwikkeling geen invloed meer heeft op je schaduwpartijen, ik heb een test met een ontwikkeling van 10min (mijn standaard tijd) en een waarbij ik de ontwikkeling hebt gehalveerd naar 5min, je ziet verschil, maar de schaduw is nog steeds mooi, terwijl de hoge lichten zijn verminderd qua dekking. Ideaal!

Nu zijn we nog aan het uitzoeken wat of de invloed is van ochtenlicht,middag,avond op het beeld. Maw, zou je met z/w film ook moeten filteren (Kb en Kr filters) net zoals met kleur om de kleurtemperatuur te neutraliseren. De lichtgevoeligheid van de film zou over het gehele nm bereik horizontaal moeten liggen en aan begin en eind vertikaal lopen. Echter het is meer een golfbeweging. door te filteren zou je misschien die golf wat kunnen afvlakken voor een evenwichtiger beeld.

Wij trachten om een beeld in zwart/wit weer te geven dat een afspiegeling is van de werkelijkheid. Lijkt eenvoudig, maar in de praktijk...
je leert er wel veel van. Op dit moment heb ik al mijn elektronische cameras verkocht en werk ik nog hoofdzakelijk met losse meters. Ik hoop nu ook zodanig te leren werken met licht net zoals sommige fotografen die naar de scene kijken en weten wat de lichtomvang is zonder een meter te pakken.