Ik kan je bevindingenn niet reproduceren en ik kan ook geen verklaring bedenken voor een verschil in stops tussen scherpstellen of oneindig.
- Tenzij je een macrolens gebruikt en een flinke afbeeldingsmaatstaf aanhoudt.
- Mits in beide gevallen de kaart beeldvullend wordt opgenomen en egaal verlicht zodat het niet uitmaakt welk deel van de kaart gemeten wordt.

En ja, ik stel in op oneindig om de altijd aanwezige structuur van de kaart kwijt te raken. Die stoort namelijk bij het gebruik van de kleine meetcel van m'n densitometer.

Groet
W

Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
In een artikel van een Duitser (die de Heiland Splitgrade ook gebruikt als densitometer) heb ik ooit gelezen dat hij - wanneer hij een grijskaart fotografeert om later de densiteit te kunnen meten - niet op de grijskaart scherpstelde maar op "oneindig". Dat heb ik overgenomen, maar omdat ik er gisteren achter kwam (na een testje) dat dat toch wel 2/3 stop kan schelen (scherpe versus onscherpe grijskaart bij dezelfde belichting) vroeg ik me af wat je nou het beste kunt doen.
Logisch gezien lijkt me een scherpe grijskaart eigenlijk meer zeggen, omdat je dat in de praktijk (met een bepaald onderwerp) ook doet... of zie ik dat verkeerd?