Quote Originally Posted by Tim Vriend
Zo wie zo ben ik van plan om eerst op PE papier te beginnen.
Bij alle apparatuur die ik heb gekocht zat zoveel PE papier, dat ik dit op mijn gemak kan proberen.
Verder zat er ook een stapel barietpapier in, maar die wil ik voor latere leerstof gebruiken.

Hoi Tim,

Heb je enig idee hoe oud dat papier allemaal is? Want niets is zo frustrerend als van alles proberen en toch telkens grijze foto's krijgen omdat het papier te oud is. Welke merken en typen staan op de verpakkingen?

Ik zou inderdaad met RC beginnen om de eerste stappen onder de knie te krijgen. En daarna al tamelijk snel ook bariet proberen om te vergelijken. Ik ben het helemaal met de anderen eens, dat bariet zichtbaar meer dieptewerking heeft. Dus niet te lang in RC blijven hangen. Dat plastic papier gaat echt wel op aan contactvellen, testen, en kiekjes.

Als je niet goed weet hoe je met bariet om moet gaan, dan kan ik je wel wat documentatie toesturen. Ik ben momenteel bezig met het ontwerpen van een Masterclass Bariet voor cursisten in deze regio, met veel praktische oefeningen. Hij wordt uiteindelijk ook in afleveringen gepubliceerd op photocrack, maar dat kan nog wel even duren, want ik heb pas twee hoofdstukken af (een veertigtal bladzijden).

Bij mooi bariet hoort ook een lichte seleniumtoning om de zwarten meer volume te geven zonder de kleur te veranderen. Dat spul is gewoon te koop als Kodak Rapid Selenium Toner, of Amaloco Selenium o.i.d. Het is echter een van de weinige echt heel giftige stoffen in de ZW doka. Dus goed de gebruiksaanwijzingen volgen, met handschoenen werken, en met een plastic papiertang. Selenium is geen absolute noodzaak, maar het verbetert de resultaten wel zichtbaar.

G.